آبسه مقعدی چیست و چگونه درمان میشود؟

آبسه مقعدی

آبسه مقعدی یک بیماری دردناک است زمانی که مجاری غدد اطراف مقعد به هر دلیل دچار انسداد شوند، با تورم و تجمع عفونت در آن ناحیه مواجه می شویم که به این عارضه آبسه مقعدی گفته می شود . آبسه مقعدی می تواند در سه ناحیه مقعد، اطراف مقعد و انتهای روده اتفاق افتد .

آبسه مقعدی جیست و چگونه درمان میشود؟

نشانه های آبسه مقعدی

بیماری آبسه مقعدی دارای نشانه های نظیر ذیل می باشد که عبارت است از :
• درد شدید
• قرمزی
• التهاب
• تورم در لبه مقعد

انواع آبسه مقعدی

آبسه مقعدی دارای انواع متفاوتی می باشد که عبارت است از :
• آبسه دور مقعدی
• آبسه ایسکیورکتال
• آبسه زیر مخاطی
• آبسه کناره‌اى (مارژينال)
• آبسه پلوی رکتال
• آبسه بین عضلانی
• آبسه جانبی

علل آبسه مقعدی

ابتلا به بیماری آبسه مقعدی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که از بارزترین علل ایجاد آن تجمع عفونت در ناحیه مقعد می باشد . عفونت خود می تواند به دلایل باکتری ها و قارچ ها ایجاد شود . بیماری های که می تواند منجر به بروز بیماری آبسه مقعدی شود عبارت است از :
• کولیت
• ایدز
• سل
شقاق مقعدی
• بیماری های مقاربتی
• بیماری التهابی لگن
• دیورتیکولیت
• بیماری های التهابی روده
• مصرف دارویی پردنیزون
• رابطه جنسی مقعدی

علائم بیماری آبسه مقعدی

بیماری آبسه مقعدی می تواند با نشانه های همچون تب، درد، بی اشتهایی، درد در ناحیه مقعد، تورم در ناحیه مقعد، التهاب بافت های اطراف مقعد همراه می باشد .

راه های پیشگیری از آبسه مقعدی

همان طور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است در صورت رعایت نکات بهداشتی می توانید از ابتلا به آبسه مقعدی پیشگیری نمایید . با رعایت موارد همچون پیشگیری از ابتلا به یبوست، شستشوی مقعد با آب گرم، پرهیز از نشستن ها و ایستادن های طولانی مدت و خودداری از نشستن در محل های خیس می تواند در پیشگیری از ابتلا به این عارضه موثر باشد .

درمان آبسه مقعدی

درمان بیماری ها با توجه به برخی از عوامل همچون شدت بیماری و شرایط بیمار متفاوت می باشد . تجمع عفونت و چرک بهتر است توسط پزشک و با رعایت اصول بهداشتی تخلیه شود در این زمان پزشک برشی بر روی آبسه ایجاد کرده سپس اقدام به تخلیه می نماید و در نهایت پانسمان بر روی ناحیه مورد نظر انجام می شود .
به منظور پیشگیری از بروز عفونت در طول روز می توانید روزی دو تا سه مرتبه ناحیه مورد نظر را با کمک آب گرم و بتادین شستشو داده و ضدعفونی کنید . این روند بهتر است به مدت 15 دقیقه انجام گیرد .
در کنار این مورد استفاده از داروهای تزریقی و خوارکی و همچنین داروهای مسکن حتما بایستی توسط پزشک انجام گیرد.

درمان از طریق جراحی

تنها راه درمان آبسه های مقعدی انجام جراحی است که جراحی می تواند به دو صورت باز و لیزر باشد .

با پیشرفت علم و تکنولوژی جراحی می تواند با استفاده از لیزر انجام شود . در روش جراحی با لیزر پوست اطراف مقعد برای تخلیه عفونت شکاف داده شده، سپس تخلیه عفونت انجام می شود .

درمان آبسه های مقعدی به دو صورت بیهوشی و بیحسی موضعی انجام می گردد . انتخاب آن بسته به شرایط بیمار و شدت بیماری متفاوت می باشد . معمولا پزشک پس از تخلیه عفونت و درمان آنتی بیوتیک برای بیماران تجویز می نماید .

عوارض عدم درمان به موقع

عدم درمان به موقع می تواند موجب پیشرفت بیماری و گسترش عفونت در بدن شود . به منظور پیشگیری از پیشرفت بیماری می توان بافت های مرده را در اطراف ناحیه مورد نظر برداشت . لازم به ذکر است، درمان در افراد مسن و دیابتی ها در صورتی که به موقع انجام نشود می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد .

کلام آخر

آبسه مقعدی یک بیماری دردناک است و در صورت داشتن هر گونه علائم بهتر است بدون اتلاف وقت با یک جراح عمومی مشورت نمایید و به درمان بیماری بپردازید .

یازده + شانزده =