آنچه باید درباره سرطان معده بدانید!

سرطان معده یکی از بیماری هاست که می تواند موجب مرگ و میر شود و به طور معمول این بیماری بدون علامت خواهد بود، اما چقدر در مورد این بیماری آگاهی دارید برای شناخت و آگاهی بیشتر در این خصوص با ما همراه باشید …
سرطان معده از معده شروع می شود به طور معمول در بدن برخی سلول ها وجود دارد که می توانند سرطانی شوند و در نواحی دیگر بدن پراکنده شوند .

آنچه باید درباره سرطان معده بدانید!

ساختار معده

معده یک عضو کیسه ای مانند است که متشکل از پنج بخش می باشد، که عبارت است از: دهانه ی معده، طاق معده، جسم معده، آنتروم و پیلور معده می باشد .
قسمت ابتدایی معده دهانه ی معده نام دارد که با مری فاصله بسیار کوتاهی دارد، سپس طاق معده قرار دارد که بخش فوقانی معده را تشکیل داده که نزدیک به دهانه ی معده می باشد . بخش اصلی معده که در میان قسمت فوقانی و تحتانی قرار دارد جسم معده نام دارد و آنتروم قسمت تحتایی معده است که نزدیک به روده قرار داشته و سبب می شود تا غذا با شیره ی معده مخلوط شود .

پیشروی سرطان معده

سیر پیشروی سرطان معده آهسته بوده و طی چندین سال طول می کشد تا بیماری پیشرفت داشته باشد . قبل از آنکه بیماری سرطان معده پیشرفت کند، به ندرت با علائمی همراه خواهد بود که همین امر موجب می شود تا تشخیص داده نشود .

انواع سرطان معده

سرطان معده دارای انواع مختلفی می باشد . که عبارت است از: آدنوکارسینوم، لنفوم، تومور استرومال گوارشی و تومور کارسینوئید می باشد . لازم به ذکر است، هر کدام از این سرطان ها در قسمت های مختلفی از معده ایجاد می شود و درمان هر کدام از این سرطان ها بسته به نوع و شدت آن متفاوت می باشد .
از شایعترین نوع سرطان معده آدنوکارسینوم می باشد که در داخلی ترین بخش معده شروع می شود و این در حالی است که لنفوم در قسمت بافت سیستم ایمنی و دیواره معده رخ می دهد . تومور استرومال گوارشی در واقع توموری است که در دیواره معده آغاز شده و هر کدام از این تومور ها ماهیت سرطانی و غیرسرطانی را خواهد داشت . اما تومور کارسینوئید در سلول های هورمون ساز شروع شده و به اندام های دیگر بدن انتشار نمی یابد .

علائم و نشانه های سرطان معده

همان طور که ذکر شد، سرطان معده در مراحل ابتدایی بدون علامت خواهد بود و به همین دلیل تشخیص سرطان معده در مراحل ابتدایی بیماری کمی سخت خواهد بود . اما علائمی که به طور معمول یک فرد می تواند داشته باشد عبارت است از:

• داشتن درد در ناحیه شکم به ویژه در قسمت بالای ناف
  • نداشتن اشتها
  • داشتن حالت تهوع
  • سوزش سردل و سوء هاضمه
  • استفراغ همراه خون یا بدون خون
  • تورم یا جمع شدن مایع در ناحیه شکم
  • وجود خون در مدفوع
  • کاهش تعداد سلول های قرمز خون

تمامی علائم تنها به معنای ابتلا به سرطان معده نیست بلکه در مواردی که فرد به زخم معده مبتلا باشد می تواند این نشانه ها را داشته باشد . در صورتی که با هر کدام از این علائم مواجه شدید بهتر است به پزشک مراجعه نمایید .

درمان سرطان معده

پس از آنکه تشخیص سرطان معده داده شود، پزشک پس از بررسی های لازم به درمان می پردازد .

جراحی سرطان معده

گاهی اوقات در صورتی که فردی شرایط آن را داشته باشد درمان به صورت جراحی خواهد بود . جراحی ممکن است برای حذف بخشی از سرطان یا تمام معده انجام شود، اما لازم است بدانید جراح سعی می کند تا بخش های سالم معده را نگه دارد . جراحی سرطان معده به چند صورت انجام می شود که عبارت است از:

• برش آندوسکوپی
  • جراحی معده جزئی
  • جراحی معده کلی
  • برداشت گره های لنفاوی
  • جراحی تسکین دهنده
  • کنارگذاری معده
  • تخریب تومور به کمک آندوسکوپی
  • استنت گذاری
  • قرار دادن لوله غذا

شیمی درمانی برای درمان سرطان معده

در صورتی که جهت درمان سرطان معده نیاز به شیمی درمانی باشد در این زمان از داروهای ضدسرطان به دو صورت تزریقی و خوراکی استفاده می شود . این داروها از طریق جریان خون وارد بدن می شود . این روش در مواقعی که سلول های سرطانی در بدن تکثیر شده اند بسیار مناسب خواهد بود .
مصرف این نوع داروها قبل از جراحی سرطان معده مصرف می شود و می تواند موجب کوچک شدن تومور و راحت شدن جراحی باشد .
گاهی نیز ممکن است شیمی درمانی پس از جراحی انجام شود و مزیت آن پس از جراحی به این دلیل است که در صورت باقی ماندن سلول های سرطان با انجام این روش درمانی سلول های سرطانی از بین می روند و البته این روش گاهی اولین روش درمانی به شمار می آید .

کلام آخر

سرطان معده یک بیماری خاموش است و تا زمان پیشرفت بیماری هیچ گونه علائمی نخواهد داشت . درمان این بیماری با توجه به شدت آن و تشخیص پزشک متفاوت می باشد، لذا بهتر است در صورتی که با این علائم مواجه بودید بدون اتلاف وقت به پزشک مراجعه نمایید .

هفده + 2 =