آنچه باید در مورد سرطان روده بدانید

سرطان روده اغلب یک بیماری مرتبط با روده بزرگ است، در واقع روده بزرگ قسمت انتهایی دستگاه گوارش را تشکیل می دهد . سرطان روده بزرگ متشکل از تومورهای غیر خوش خیم است . تومورهای غیر خوش خیم با نام های آدنوماتوز می باشد که گاهی اوقات منجر به سرطان روده شود .

آنچه باید در مورد سرطان روده بدانید

علائم سرطان روده

سرطان روده همان طور که ذکر شد، در روده بزرگ اتفاق می افتد و معمولا درمراحل ابتدایی بیماری بدون علائم خواهد بود . علائم با توجه به شدت و ناحیه مورد نظر متفاوت می باشد . سرطان روده بزرگ دارای علائم و نشانه های بسیاری است که عبارت است از:

ابتلا به اسهال و یبوست و تغییر مداوم آن، که بیش از چهار روز طول کشیده باشد .
•وجود خون در مدفوع
•نفخ و درد در ناحیه شکم
•احساس پر در ناحیه روده
•ضعف و خستگی
•کاهش وزن نامشخص
دفع خون واضح ومخفی از روده بزرگ

علل ابتلا به سرطان روده

اغلب علت ابتلا به سرطان روده مشخص نیست، یکی از عواملی که می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد جهش ژن های ارثی است .

عوامل خطر سرطان روده

عوامل مختلفی می تواند موجب ابتلا به سرطان روده بزرگ شود که عبارت است از:

• افزایش سن

به طور معمول اکثر افراد مبتلا به سرطان روده در سنین پنجاه سالگی اتفاق می افتد و در دوره جوانی به ندرت به این بیماری مبتلا می شوند .

• سابقه بیماری سرطان کولورکتال

داشتن سابقه سرطان کولورکتال می تواند موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ شود .

• التهاب روده

داشتن بیماری های التهاب روده و کرون از دیگر عواملی است که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد .

• رژیم غذایی نامناسب

داشتن رژیم غذایی نامناسب می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد . در صورتی که از غذاهای کم فیبر و پر چربی استفاده می کنید و هیچ گونه فعالیتی ندارید این امر از عوامل خطرساز این بیماری خواهد بود .

• پرتودرمانی

در صورتی که سابقه بیماری سرطان در بدن خود داشته باشید و جهت درمان از پرتودرمانی استفاده نمایید این امر می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد .

و دیگر عوامل ابتلا به سرطان روده عبارت است از:

• اضافه وزن
  • ژنتیک
  • مصرف دخانیات و مشروبات الکلی

تشخیص سرطان روده بزرگ

کولونوسکوپی

یکی از روش های تشخیص بیماری سرطان روده انجام کولونوسکوپی است که در این روش از یک لوله باریک و بلند که بر سر آن یک دوربین تعبیه شده است، استفاده می شود . این لوله از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است که با کمک دوربینی که بر روی آن قرار گرفته می توان به بررسی و مشاهده کامل روده پرداخت .
زمانی که پزشک به بررسی کامل روده می پردازد در صورتی که به ناحیه ای مشکوک شود جهت بررسی بیشتر و دقیق تر از نمونه برداری یا بیوپسی استفاده می نماید.

آزمایش خون

آزمایش خون به هیچ عنوان به تشخیص سرطان روده کمکی نخواهد کرد و تنها به منظور بررسی عملکرد کلیه و کبد انجام می گردد .

پروکتوسکوپی

یک روش بسیار موثر در تشخیص بیماری سرطان است که بیش از نیمی از سرطان ها با آن قابل تشخیص خواهد بود . پروکتوسکوپی یک دستگاه خاص است که با استفاده از آن به صورت مستقیم می توان داخل روده را مشاهده نمود .

بیوپسی

در صورت مشاهده هر گونه توده مشکوک پزشک به منظور تشخیص دقیق تر بخشی از توده را برداشته و زیر میکروسکوپ به بررسی بافت و سلول ها می پردازد . بررسی وجود خون در مدفوع در سرطان کولون دفع خون به صورت گهگاهی وجود دارد.

درمان سرطان روده

درمان با توجه به شدت بیماری و مراحل آن متفاوت می باشد، به طور کلی درمان این بیماری به سه روش جراحی، شیمی درمانی و رادیو تراپی امکان پذیر خواهد بود .

جراحی سرطان روده

در صورتی که پزشک تشخیص دهد که میزان ابتلا به سرطان روده بسیار کم است با کمک کولونوسکوپی پزشک می تواند پولیپ ها را از طریق حذف نماید .

برداشتن مخاطی آندوسکوپی

در صورتی که میزان توده یا پولیپ ها بزرگ باشد در این مواقع برداشتن بخشی از دیواره روده وجود خواهد داشت . در صورتی که پولیپ های در طول جراحی کولونوسکوپی قابل براشت نباشد، احتمال برداشتن آن با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی وجود دارد .

جراحی برای سرطان پیشرفته

در صورتی که سرطان در فرد بسیار پیشرفت کرده باشد و سیستم ایمنی فرد ضعیف شده باشد، در این زمان به منظور تسکین نشانه های بیماری و کاهش علائم از جراحی استفاده می شود . اما در مواقعی که سرطان تنها به کبد گسترش پیدا کرده باشد و سلامت کلی بیمار خوب باشد از شیمی درمانی قبل و بعد از جراحی استفاده می شود .

شیمی درمانی برای درمان سرطان روده

یکی از روش های از بین بردن سلول های سرطانی انجام شیمی درمانی است، در صورتی که گره های لنفاوی درگیر بیماری سرطان شده باشد، در این زمان به منظور درمان از شیمی درمانی استفاده می شود . در برخی از موارد احتمال انجام شیمی درمانی قبل از جراحی نیز وجود خواهد داشت.

4 × دو =