التهاب آپاندیس را آپاندیسیت می گویند که می تواند شرایطی باشد حاد یا مزمن.

احتمال بروز آپاندیسیت در هر رده سنی وجود دارد، اما عمدتا در سنین ده تا سی سالگی بیشتر شایع می باشد. در صورتی که نسبت به درمان آپاندیسیت اقدامی صورت نگیرد، آپاندیس می ترکد و منجر به بروز عفونت خواهد شد.

علائم و نشانه های آپاندیسیت

درد در تمام قسمت های شکم، اولین علامت آپاندیسیت می باشد. با پیشرفت عفونت، محل بروز درد مشخص می شود و بیمار از درد در قسمت راست و پایین شکم خود شکایت می کند. برخی دیگر علائم آپاندیسیت عبارت است از:

• پیشرفت و تشدید درد
  • احساس درد هنگام سرفه و یا عطسه
  • کاهش اشتها

در صورت مشاهده دردهای شدید و ادامه دار در ناحیه شکم، حتما به پزشک مراجعه کنید. این درد در برخی موارد می تواند نشانه ای باشد از عفونت مجاری ادراری.

آیا پشت درد جزء علائم آپاندیسیت می باشد؟

آپاندیسیت معمولا با معده درد مرتبط است و این درد می تواند در قسمت های پشت بدن نیز احساس شود، دردی که به هنگام راه رفتن، حرکت دادن بدن و یا حتی سرفه کردن تشدید می یابد. در صورت ادامه دار شدن درد بیش از چهار ساعت، حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان آپاندیسیت نیازمند مهارت بالایی می باشد. دکتر ابوالفضل رخشان جراح عمومی در تهران این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره با دکتر ابوالفضل رخشان  و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

علت آپاندیسیت

در بسیاری از موارد، علت بروز آپاندیسیت مشخص نیست. پزشکان معتقدند، مسدود شدن آپاندیس می تواند یکی از علل بروز آپاندیسیت باشد. بزرگ شدن فولیکول های لنفوئیدی، آسیب، ضربه و تومور می توانند در مسدود شدن آپاندیس دخیل باشند.

پریتونیتیس، که با التهاب بافت موجود در دیواره شکمی همراه است، می تواند از دیگر دلایل بروز آپاندیسیت باشد. نواحی مانند رکتوم، مثانه و کولون بیشتر درگیر می شوند.

تشخیص آپاندیسیت

در بسیاری از موارد، افرادی که به ما مراجعه می کنند از دردهای عادی شکایت می کنند، همین موضوع، تشخیص آپاندیسیت را کمی سخت می کند. در مواردی مانند:

• گاستروانتریت، التهاب معده ای روده ای
  • حاملگی خارج رحمی
  • بیماری کرون
  • سنگ کلیه

شاهد بروز دردهای شکمی هستیم.

پزشک با معاینه بیمار و بررسی علائم، متوجه آپاندیسیت خواهد شد. گاهی پزشک فشاری را به ناحیه شکم بیمار وارد می کند، تا متوجه تشدید درد شود.

برخی تست های تشخیصی عبارتند از:

• آزمایش خون، جهت بررسی عفونت
  • MRI، سی تی اسکن و یا اولتراسوند، جهت بررسی التهاب آپاندیس
  • آزمایش ادرار، جهت بررسی عفونت در کلیه ها و یا مثانه

تشخیص پروتئین در ادرار می تواند یکی از مارکرهای بسیار مفید در تشخیص آپاندیسیت باشد.

جراحی آپاندیسیت

معمولا در مواردی که میزان عفونت کم باشد، از آنتی بیوتیک در درمان آپاندیسیت کمک گرفته می شود، که البته این مورد به ندرت اتفاق می افتد. در بسیاری از موارد، جراحی و درآوردن آپاندیس از سوی پزشک توصیه می شود.

جراحی لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی که با کمترین میزان تهاجم انجام می شود، شامل مراحل زیر می باشد:

• ابتدا جراح لوله ای باریک به نام لاپاراسکوپ را که دوربینی به سر آن متصل است، با استفاده از ابزاری به نام کانولا وارد شکم می کند.
  • سپس، به بررسی نواحی داخل شکم می پردازد.
  • ابزارهای ریز به حرکات دست جراح واکنش نشان می دهند و آپاندیس از طریق برش های شکمی ایجاد شده برداشته خواهد شد.

این روش، ایمنی بسیار بالایی دارد، کمترین میزان خون از دست می رود و از طریق ایجاد برش های کوچک قابل انجام می باشد. در نتیجه، دوره نقاهت بسیار کوتاهی را نسبت به جراحی باز دارد.

جراحی باز

در برخی موارد، جراحی باید از طریق ایجاد برش های بزرگ تری انجام شود، به همین خاطر، حفره شکمی باید کامل تمیز شود. این شیوه جراحی در موارد زیر انجام می شود:

• ترکیدن آپاندیس و پخش شدن عفونت
  • وجود تومور در سیستم گوارشی
  • خانمی که در سه ماهه سوم بارداری به سر می برد
  • انجام چندین جراحی بر روی ناحیه شکم در گذشته

بعد از پایان جراحی، حتما آنتی بیوتیک باید به صورت وریدی به بیمار تزریق شود.

در صورتی که علائم آپاندیست به مدت 5 روز ادامه پیدا کند، ابتدا مصرف آنتی بیوتیک جهت کوچک تر شدن آپاندیس و رفع عفونت از سوی پزشک برای بیمار در نظر گرفته می شود و در مرحله بعدی جراحی انجام خواهد شد.

دوره نقاهت و بهبودی

معمولا بیمار یک روز بعد از جراحی لاپاراسکوپی از بیمارستان مرخص می شود. ممکن است چند روز اول بعد جراحی، بیمار با علائمی مانند یبوست، درد و یا کبودی روبرو شود. این درد معمولا به دلیل گازی که وارد شکم می شود، در بالای شانه ها نیز احساس می شود.

جهت پیشگیری از یبوست، نوشیدن آب و مصرف مواد غذایی حاوی فیبر، توصیه می شود.

مصرف داروهای مسکن به تسکین درد کمک می کند.

در صورتی که جراحی باز انجام شود، بیمار باید چند روزی را در بیمارستان بستری باشد.

معمولا دو هفته ای زمان می برد تا بیمار قادر به انجام کارها و فعالیت های روزانه خود باشد و توصیه می شود، فعالیت های سنگین بدنی و ورزش، به مدت چهار تا شش هفته به تعویق بیفتد.

در صورت مشاهده علائمی از عفونت، از قبیل:

• تشدید درد و تورم
  • تکرار استفراغ
  • افزایش دمای بدن
  • احساس گرما در ناحیه ای که جرای انجام شده

حتما به پزشک مراجعه کنید.

آپاندیسیت در دوران بارداری

معمولا آپاندیست در دوران بارداری، در سه ماهه دوم و یا سوم اتفاق می افتاد و از آن جایی که علائم آن با دردهای دوران بارداری اشتباه گرفته می شود، تشخیص را سخت می سازد.

درمان آپاندیست در دوران بارداری شامل مواردی است که به آن ها اشاره کردیم.

در دوران نقاهت، بیمار باید تحت نظارت کامل پزشک باشد و در صورتی که جراحی باز برای بیمار در نظر گرفته شده باشد، دوره نقاهت کمی طولانی تر خواهد بود.

سایر مقالات:

دو + 8 =