آپاندیس

شایعترین سناریویی که در بیماری های این عضو می بینید، آپاندیسیت حاد است . الگوی این بیماری به این شکل است که درد شکمی ابتدا در اپی گاسترو دور ناف وجود دارد و با گذشت ۶ تا ۱۲ ساعت در نقطه مک بورنی (RLQ) لوکالیزه می شود . استفراغ و تهوع و نیز بی اشتهایی در بیماران وجود دارد.

در معاینه بالینی تندرنس و ریژیدیتی در RLQ وجود دارد . تندرنس در دق، ریباند تندرس و تندرنس غیر مستقیم نیز وجود دارد . در صورت کمپلیکه شدن، علائم حیاتی تغییر می کند و بیمار غیر پایدار می شود .

در آزمایشات بیمار لکوسیتوز، شیفت به چپ (افزایش PMNها بالای 85%) و افزایش CRP رخ می دهد .

پزشکان غیر جراح یا کم تجربه تر، بهتر است بجای ریباند تندرنس از وجود تندرنس در دق یا ریباند تندرس غیر مستقیم (Rossing sign) استفاده کنند . چه بسا در آدمهای کاملا طبیعی، فشردن شکم و سپس رها کردن به هدف سنجیدن “ریباند” بسیار ناراحت کننده باشد به بیان دیگر ممکن است در آدم سالم هم ریباند تندرنس وجود داشته باشد .

آناتومی

Base آپاندیس مکان ثابتی روی سکوم دارد . اگر تنیاهای سکوم را تعقیب کنیم، به base آپاندیس می رسیم . آپاندیس ترشح ایمونوگلوبین A دارد . ارتباط منفی بین آپاندکتومی (قبل از 20 سالگی) و بیماری کولیت اولسراتیو دیده شده است .

آپاندیسیت حاد

بیشترین بروز دردهه، ۲ و ۳ عمر است به علت فكاليت (توده مدفوعی) یا هیپرتروفی بافتهای لنفی، لومن آپاندیس انسداد پیدا می کند و فشار داخل آن افزایش می یابد . در نهایت فشار داخل لومن از فشار عروق خونی بیشتر می شود. ایسکمی رخ می دهد و به دنبال آن نکروز و پارگی تمام ضخامت آپاندیسی ایجاد می گردد . اتساع آپاندیس با تحریک پریتوئن ويسرال روی آن، سبب ایجاد درد مبهم  در محدوده درماتوم T10 (دور ناف) می شود.

مراحل رسیدن آپاندیست به وضعیت حاد

با ادامه تحریک پریتوئن احساس تهوع و استفراغ ایجاد می شود. با افزایش فشار داخل لومن و ایجاد ایسکمی در جدار آپاندیس، پرفوراسیون جدار رخ می دهد و مواد محرک و التهاب به پریتوئن پاریتال در RLQ می رسد و بیمار درد را لوکالیزه در RIQ حس می کند.

توالی بی اشتهایی، درد شکم، استفراغ، بیشتر به نفع مسائل جراحی است کلمه تداعی کننده بدا را به خاطر بسپارید) در مواردی که مسائل داخلی و در رأس آن گاستروآنتریت علت دردشکم باشد پس از استفراغ، درد شکم به علت تحریک عصب واگ روی می دهد. در آپاندیسیت، بیمار معمولا  opstipation (عدم دفع گاز و مدفوع) دارد و فکر می کند. اگر دفع داشته باشد، علائم شکمی بهبود می یابد.

گرچه اسهال در موارد درد شکم، ذهن را از مسائل جراحی کمی دور می کند، اما در اطفال گزارشاتی از اسهال بدنبال پرفوراسیون آپاندیسیت ذکر شده است. همانطور که در بحث شرح حال و معاینه ذکر شد، ریباند تننرنس برای بیمار ناراحت کننده است و توصیه می شود که معاینه از نقاط دورتر از محل حداکثر درد شروع شود و نیز “تندرنس در دق” و “دريبلد تندرنس غیر مستقیم”  مورد ارزیابی قرار گیرد.

علائم آپاندیست

برحسب قرارگیری نوکآپاندیس ملتهب، برخی از علائم خاص ممکن است تظاهر کند:

آپاندیس رتروسکال: در لگن و پهلو علائم بشتر است. ممکن است در DRE (معاینه رکتوم با انگشت) در لمس بن بست دو کلاس، درد در سمت راست رکتوم حس شود یا در معاینه غلانک تندرس داشته باشد .

اگر نوک آپاندیس روی عضله پسواس باشد بیمار در حالت خوابیده به پهلوی چپ قرار می گیرد. در این حالت اگر ران extend شود، دردش تشدید می شود . (psoas siga)

اکر نوک آپاندیس نزدیک عضله “ابتوراتوز داخلی” باشد. هنگام روتاسیون داخلی (internal rotation) مفصل ران، در حالت Supine درد بیمار تشدید می شود .

تشخیص آپاندیسیت حاد

1- لکوسیتوز در آپاندیسیت بدون عارضه در حد 10 تا 18 هزار است. لکوسیتوز بیشتر از ۱۸ هزار بیانگر عارضه دار شدن است.

2- افزایش CRP بخصوص در آپاندیسیت عارضه دار شدن یک اندیکاتور بسیار قوی است. (البته یک تاخیر ۱۲ ساعته از شروع درد خواهد داشت)

3- افزایش PMN (شیفت به چپ): منظور افزایش بیش از 85% می باشد. اگر بیمار نقش ایمنی داشته باشد و مقدار گلبول های سفید کم باشد، در صورت وقوع آپاندیسیت، باز هم نسبت PMNها افزایش می یابد .

4- زمایش آنالیز ادرار: در صورتی که نوک آپاندیس یا التهاب حالب یا مثانه را تحریک کند، احتمال وجود WBC یا RBC در U/A وجود دارد ولی باکتریوری (پیوری) وجود ندارد .

5-  BHCG: در هر خانم با سن باروری، با درد شکم جهت تشخیص حاملگی (بجا یا نابجا) انجام شود .

5 × چهار =