جراحی کیسه صفرا

کیسه صفرا

کیسه صفرا عضوکوچکی از بدن است که ظاهری شبیه گلابی دارد و درست در زیر کبد (سمت راست شکم و زیر دنده ها) قرار گرفته است و مایعی که توسط کبد تولید می شود را در خود ذخیره می کند .

مایع صفرا از آب، چربی‌ها، نمک‌های صفراوی، پروتئین‌ها و کلسترول ها  تشکیل شده است.چربی ها برای هضم راحت تر در دستگاه  گوارش، با نمک‌های صفراوی ترکیب می شوند.

قسمت زیادی از صفرا توسط روده کوچک جذب می‌شود و بخش دیگرهمراه مدفوع از بدن خارج می شود و به همین علت است که مدفوع رنگ قهوه‌ای دارد.

هنگامی که مشکل خاصی در بدن یا برای کبد ایجاد شود، آزادسازی صفرا کاهش یافته و یا مجاری عبور صفرا بسته می شود به همین دلیل صفرا نیز دچار مشکلاتی می شود. معمولا در چنین مواقعی  ممکن است هیچگونه علائمی از خود نشان ندهد.

جراحی-کیسه-صفرا

نشانه های وجود مشکل در کیسه صفرا

• احساس درد شدید در ناحیه شکم و یا در قسمت راست فوقانی شکم
  • دردی که شانه راست و گاهی ناحیه کمر را درگیر می کند.
  • دردی که درزمان نفس عمیق شدت می یابد.
  • احساس درد ناحیه قفسه سینه
  • سوزش سر دل
  • سوء هاضمه
  • تب و لرز
  • زردی پوست
  • زردی در چشم ها
  • زیاد شدن گاز معده
  • احساس پری در شکم
  • تغییر رنگ مدفوع

سنگ کیسه صفرا چه زمانی به جراحی نیاز دارد؟

زمانی که فرد علائمی مانند علائم گفته شده را در خود مشاهده کرد نیاز است به پزشک متخصص مراجعه نماید .در چنین مواقعی پزشک ممکن است با دارو درمانی، مشکلات مربوط به کیسه صفرا را برطرف کند.

اگر بیمار دچار عارضه سنگ کیسه علامت دار باشد طبق تشخیص پزشک احتیاج به عمل جراحی دارد تا سنگ را از داخل کیسه خارج نمایند و در مواقعی ممکن است تشخیص پزشک بر این باشد که سنگ به همراه کیسه صفرا برداشته شود.

جراحی کیسه صفرا نیازمند پزشکی با تخصص و تبحری بالا در این زمینه دارد. دکتر ابوالفضل رخشان جراح عمومی خوب در تهران در این زمینه دارای مهارتی بالا می باشند. جهت مشاوره با دکتر ابوالفضل رخشان  و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در سایت می باشد تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.

روش‌های تشخیص سنگ کیسه صفرا چیست؟

• آزمایشات و تست های خونی برای تشخیص زردی یا التهاب پانکراس
  • سونوگرافی
  • سی تی اسکن
  • ام آر آی

جراحی کیسه صفرا

کیسه صفرا عضوی مهم در بدن به شمار می آید و به طور کلی در حدود 50 درصد به هضم و جذب ویتامین ها و چربی ها در بدن کمک می کند.امالازم است بدانید که نبود آن مشکلی برای ادامه زندگی ایجاد نمی کند زیرا  در این شرایط صفرا مستقیما از کبد تولید شده وسپس به روده منتقل می شود. بنابراین جراحی کیسه صفرا و برداشتن آن عارضه ای برای فرد ندارد.

دو روش جراحی برای برداشتن کیسه صفرا

روش جراحی باز

در این روش، پزشک برای خارج کردن کیسه صفرا وسنگ آن درقسمت راست شکم برشی ایجاد شده و عمل جراحی کیسه صفرا  انجام می شود.

روش لاپاراسکوپی

دراین روش جراحی، پزشک  بدون باز کردن شکم با ایجاد چند سوراخ کوچک در پوست شکم عمل جراحی را انجام می دهد.برای بیماران قلبی این عمل ریسک کمتری نسبت به جراحی با روش باز را دارد.

قبل از جراحی به روش لاپاراسکوپی باید حتما بررسی های لازم  توسط متخصص قلب صورت گیرد.

سایر خدمات دکتر ابوالفضل رخشان جراح عمومی در تهران:

درمان سرطان روده بزرگ

سه × 3 =