درمان سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ دومین رتبه را در بین سرطان های مرگ آور در جهان دارا می باشد. این سرطان یکی از شایع ترین سرطان های گوارشی  در ایران می باشد. این سرطان در آقایان بعد از سرطان معده و پروستات ، سومین سرطان شایع شناخته شده است،حدود پانزده درصد از صدهزارنفر مرد مبتلا به این بیماری می شوند.در خانم ها بعد از سرطان پستان دومین سرطان شایع در کشورمی باشد که می توان گفت حدود 12 نفر خانم در هر صدهزار نفر مبتلا به این بیماری هستند.برای شناخت این بیماری در ادامه با ما همراه باشید.

آناتومی دستگاه گوارش

غذایی که ما می خوریم وارد مجرایی می شود که از مری و معده تا انتهای روده بزرگ ادامه دارد و در تمام طول این مجرا عمل گوارش یا همان هضم غذا وجذب مواد مفید آن انجام می شود. روده بزرگ درآخرین بخش دستگاه گوارش قرار گرفته است .بدن ما برای گوارش غذا به آن مقدار زیادی آب اضافه می نماید و سپس در این بخش از دستگاه گوارش دوباره آن را جذب می کند . علاوه بر این، ویتامین ها هم به کمک باکتری های مفیدی که در روده بزرگ وجود دارند جذب بدن می شوند. در صورتی که سلول های قسمتی از روده بزرگ شروع به تکثیر و رشد غیرطبیعی کنند، خود به خود مانع فعالیت صحیح در روده بزرگ می شوند در نتیجه باعث به وجود آمدن بیماری می شوند که در علم پزشکی به این بیماری سرطان کولون یا سرطان روده بزرگ می گویند.

سرطان-روده-بزرگ

عوامل موثر در سرطان روده بزرگ

• سابقه خانوادگی وژنتیک
  • بیماری التهاب لوله
  • دومین مساله تاثیر گذار در سرطان کولون تغذیه می باشد ، یکی از مهمترین عوامل محیطی سرطان روده بزرگ مصرف گوشت قرمز می باشد.
  • 55555555555555
درمان سرطان روده بزرگ  نیازمند مهارت بالایی می باشد. دکتر ابوالفضل رخشان جراح عمومی خوب در تهران این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره با دکتر ابوالفضل رخشان  و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

علائم سرطان روده بزرگ

• اسهال مداوم که معمولا 4 هفته طول می کشد.
  • یبوست طولانی که بیش از 4 هفته ادامه داشته باشد.
  • ناراحتی شکم مثل نفخ، درد وگرفتگی
  • احساس ضعف و خستگی
  • خونریزی مستقیم یا دیدن خون همراه با مدفوع

در صورت مشاهده این علائم بهتر است جهت درمان سرطان روده بزرگ به جراح عمومی خوب در تهران مراجعه نمایید.

علائم ایجاد وگسترش سرطان روده بزرگ

• عادت به سیگار کشیدن
  • عادت به مصرف مشروبات الکلی
  • عادت به خوردن غذاهایی چرب وپرکالری مانند فست فودها
  • مصرف کم سبزیجات و میوه های تازه
  • تشعشات امواج رادیویی

تشخیص سرطان روده بزرگ

متاسفانه علایم  ونشانه های این سرطان بسیار دیر بروز می نماید. علائم اولیه این بیماری هم ممکن است با بیماری ومشکلات ساده تروکم خطرتر دستگاه گوارش اشتباه گرفته شود بنابراین بهترین راه تشخیص این بیماری مشورت با پزشک متخصص و انجام آزمایش های پزشکی می باشد.

راههای پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ

• به صورت کلی مصرف مواد غذایی فیبردار مانند سبزیجات ومیوه که به عمل هضم و دفع غذا کمک می کنند یکی از بهترین روش های پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ می باشد.
  • مصرف میوه و سبزیجات و مواد غذایی تازه و کاملا پخته شده، مطمئن ترین منبع تامین ویتامین ها ،آنتی اکسیدان ها وعناصری مثل (سلنیوم ،کلسیم ،مس و آهن ) است که برای سلامتی بدن ما لازم می باشد.
  • دور بودن از امواج خطرناک رادیویی

درمان سرطان روده بزرگ

این نوع از سرطان پیشرفت خیلی کندی دارد، این مساله از طرفی باعث می شود برای درمان آن زمان بیشتری وجود داشته باشد و از طرفی باعث می شود که با بی توجهی به علائم آن مانند دفع لخته های خونی ، اسهال یا یبوست بی دلیل و کاهش وزن بی مورد بهترین زمان برای درمان سرطان روده بزرگ  را از دست داد.

این بیماری ممکن است در مراحل اولیه شامل یک توده یا پولیپ خوش خیم باشد که با یک جراحی ساده و با خارج کردن این توده از بدن قابل درمان می باشد. اما درمراحل پیشرفته این بیماری ممکن است بدخیم شود و یا حتی به بخش های دیگری از بدن گسترش پیدا کند، دراین صورت راه درمان سرطان روده بزرگ همانند انواع دیگر سرطان شیمی درمانی یا پرتو درمانی می باشد.

سایر خدمات دکتر ابوالفضل رخشان: