درمان کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یعنی تیروئید انسان به اندازه کافی هورمون نمی سازد.تیروئید یک غده پروانه ای شکل در جلوی گردن می باشد که هورمون هایی را تولید می کند که این هورمون ها می توانند سوخت و ساز بدن را تحت کنترل قرار دهند و حرارت بدن افت می کند . کم کاری تیروئید یکی از اختلالات شایع در بین خانم ها می باشد که با انجام تست های خونی قابل تشخیص می باشد . چنانچه کم کاری تیروئید شدید شود در بعضی مواقع ممکن است حتی باعث مرگ بیمار نیز شود.

کم-کاری-تیروئید

علل کم کاری تیروئید

سن : افراد در هر گروه سنی  از نوزادی تا سنین کهولت ممکن است دچار کم کاری تیروئید شوند اما این عارضه  در میان افراد 30 الی 60 سال شیوع بیشتری دارد.

جنسیت : این اختلال بیشتر در خانم ها اتفاق می افتد به گونه ای که از بین هر ده بیمار ممکن است فقط یکی از آنها مرد باشد .

سابقه خانوادگی : سابقه خانوادگی نیز از عوامل دیگر در بروز کم کاری تیروئید می باشد.

کم کاری تیروئید در دوران بارداری

در حالت کلی سطح پایین هورمون های تیروئید می تواند همه ی بدن شما رو تحت تاثیر قرار دهد به طوری که موجب ضعف و خستگی شود. نکته حائز اهمیت این است که کم کاری تیروئید در دوران بارداری ممکن است به جنین نیز آسیب برساند.

درمان کم کاری تیروئید  نیازمند مهارت بالایی می باشد. دکتر ابوالفضل رخشان جراح عمومی در تهران این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره با دکتر ابوالفضل رخشان  و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

علائم کم کاری تیروئید

بسیاری از افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند ممکن است فاقد علائم باشند یا علائم مبهمی داشته باشد.

از جمله شایع ترین علائم این بیماری عبارتند از:

• احساس سرمای زیاد
  • خواب آلودگی
  • تورم پوست
  • افزایش وزن
  • ریزش مو
  • ناخن های شکننده
  • خشکی پوست و مو
  • فراموشی
  • بروز اختلال در پریود

علائم نامتداول کم کاری تیروئید

فرم های نادری از کم کاری تیروئید می تواند تظاهرات خاص دیگری را داشته باشد از قبیل واکنش های جسمی و روانی شدید یا نارسایی قلبی. در مواردی دیگر نیز ممکن است اختلالات گوارشی شدیدی نمایان شود.

رژیم غذایی جهت کنترل کم کاری تیروئید

افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند یا مستعد به این بیماری هستند، حتما باید یک رژیم کم کالری همراه با ورزش مداوم در طول روز داشته باشند. همچنین افزایش مصرف فیبر،  سبوس برنج، خوردن نوشیدنی ها و منابع حاوی ویتامین آ مثل گوجه فرنگی، هویج و فلفل دلمه ای زرد و قرمز به این افراد توصیه می شود. علاوه بر آن مصرف کلم بروکلی، شلغم و بادام زمینی باید محدود شود.

پیشگیری از کم کاری تیروئید

برای پیشگیری از کم کاری تیروئید  باید به علائمی که می تواند باعث پیدایش این بیماری شود توجه داشت وعلائم را جدی گرفت.در حدود 3 تا 6 درصد از افراد که سن آنها بالای 60 سال می باشد باید مراقب باشند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

درمان کم کاری تیروئید

پزشکان برای درمان کم کاری تیروئید اقدام به تجویز دارو می کنند و ظرف چند ماه علائم مربوط به این بیماری در بیمار برطرف می شود اما بیمار باید مصرف قرص ها را تا همیشه ادامه دهد. البته میزان نیاز بیمار به دارو در هر فردی متفاوت می باشد.

نتیجه گیری

کم کاری تیروئید از جمله بیماری های شایع در تمامی سنین به خصوص 30 الی 60 سال می باشد که می تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل خستگی، ریزش مو، فراموشی و… در فرد شود به همین دلیل نیاز است درمان کم کاری تیروئید تحت نظر متخصص حاذق انجام گیرد. دکتر ابوالفضل رخشان در این زمینه دارای تخصص بالایی هستند. جهت ارتباط با ایشان می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

سایر خدمات دکتر ابوالفضل رخشان:

شش + 20 =