صفر تا صد لوزالمعده را بدانید

صفر تا صد لوزالمعده بدانید

شاید اگر به درد معده و یا روده دچار شوید به راحتی بتوانید محل دقیق درد را در بدن خود تشخیص دهید، اما زمانی محل درد برای شما کاملا مشخص نیست در این مواقع تنها راه تشخیص مراجعه به پزشک و انجام معاینات دقیق تر است.

لوزالمعده به دلیل محل قرار گیری آن در بدن زمانی که دچار درد و التهاب می شود نمی توان به راحتی تشخیص داد که که درد تجربه شده از آن بوده است یا خیر. بیماری های مربوط به لوزالمعده به ندرت مورد توجه قرار می گیرند، اما اگر شما بنا به تشخیص پزشک دچار دردهای لوزالمعده شده اید پیشنهاد می کینم درباره این عضو محجور بیشتر بدانید:

لوزالمعده و کارکرد آن

لوزالمعده که با نام پانکراس نیز شناخته می شود غده ای پهن است که در قسمت بالایی بدن و پشت معده قرار دارد. این غده شامل سر، بدنه و دم است. وزن این عضو در بدن حدود 100 گرم است که تنه آن دقیقا در پشت معده قرار گرفته و دم آن تا قسمت طحال ادامه پیدا کرده است.

محل عمیق این عضو در بدن موجب شده در صورت ابتلا فرد به سرطان پانکراس نتوان تومورهای سرطانی را به راحتی لمس کرد، در این صورت ممکن است تشخیص سرطان تا زمان بزرگ شدن تومورها ناشناخته باقی بماند.

لوزالمعده در واقع غده ای است که می توان آن را درون ریز دانست و هم برون ریز، درواقع نقش این غده در بدن کمک به هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات ها است.

التهاب پانکراس چیست؟

زمانی که فرد دچار التهاب پانکراس می شود آنزیم های گوارشی در روده کوچک تولید شده و به سمت لوزالمعده هجوم می آورد. این اندام در عین حال که به عنوان عضوی مهم در بدن شناخته می شود بسیار ظربف و آسیب پذیر است. آنچه موجب ملتهب شدن این عضو می شود بعد از سرطان، پانکراتیک خواهد بود که می تواند به صورت حاد یا مزمن دیده شود.

علائم بیماری های لوزالمعده

با توجه به علت بیماری های لوزالمعده نشانه های آن نیز متفاوت خواهد بود اما به طور کلی موارد زیر خبر از ابتلا به بیماری در این عضو می دهد:

• حسح درد در قسمت فوقانی بدن
  • کاهش اشتها
  • زرد شدن چشم و پوست
  • احساس درد در ناحیه پشت
  • بروز نفخ شکم
  • احساس تهوع
  • سوء هاضمه
  • مدفوع چرب و بد بو

انواع بیماری های لوزالمعده

از بیماری های این عضو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• التهاب لوزالمعده یا پانکراتیت حاد
  • التهاب لوزالمعده یا پانکراتیت مزمن
  • سرطان لوزالمعده

راه های پیشگیری از سرطان لوزالمعده

آنچه می توان مانع از بروز بیماری های لوزالمعده شود به قرار زیر است:

• اجتناب از استعمال دخانیات
  • کنترل وزن
  • داشتن رژیم غذایی مناسب

به یاد داشته باشید اگر می خواهید به بیماری های این عضو دچار نشوید از مصرف خودسرانه دارو ها بپرهیزید و اگر احتمال ابتلا به صورت ژنتیکی به بیماری های لوزالمعده را می دهید، حتما تحت نظر پزشک قرار داشته باشید. توجه کنید که تمامی دردهای ناحیه معده همگی ناشی از بیماری های لوزالمعده نخواهد بود؛ برای این تشخیص باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

به علت اینکه پانکراس در محل عمیقی در بدن قرار دارد ممکن است فرد نتواند علت درد های ناشی از آن را خوبی تشخیص دهد، بنابراین با تجربه درد های پی در پی سریعا مراحل درمانی را آغاز کنید تا دچار عواقب ناگوار بیماری های این عضو نشوید.

جراحی لوزالمعده و مراحل آن

زمانی که فرد دیرهنگام برای درمان درد های لوزالمعده به پزشک مراجعه کند آسیب های متوجه این عضو فرصت پیشرفت پیدا خواهند که راه درمانی ای جز جراحی را نخواهند داشت. بنابراین در مواقعی که هنوز فرد به سرطان پانکراس مبتلا نشده باشد، می توان با جراحی این بیماری را درمان کرد.

برای انجام حراحی لوزالمعده ابتدا پزشک معینات دقیق را به کمک آزمایشات انجام خواهد داد. در صورت وجود تومور در این ناحیه پزشک انجام جرای برای برداشت آن را توصیه می کند.

برای انجام جراحی پانکراس می توان از چندین روش بهره برد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

• جراحی به روش ویپل
  • جراحی پانکراتکتومی دیستال
  • جراحی پانکراتکتومی کامل

لازم به ذکر است که این جراحی م یتواند به شکل لاپاراسکوپی انجام شود و زمانی از جراحی باز استفاده خواهد شد که پزشک تشخیص دهد با این جراحی می تواند به طور مطلوبی تومورهای این ناحیه را بردارد.

دوره نقاهت و مراقبت های بعد از جراحی پانکراس

داشتن حالت تهوع و احساس درد بعد از جراحی پانکراس طبیعی بوده که می تواند ناشی از فلج موقت معده باشد. حتی ممکن است بیمار برای چند ماه دچار اختلالات گوارشی شود که پس از دوره نقاهت از بین خواه رفت .

توصیه می شود بیماران در وعده های غذایی خود از غداهای کوچک و با حجم کمتر استفاده کنند. در واقع بهتر است آن ها وعده های غذایی را بیشتر کرده اما غذای مصرف شده در هر وعده را کاهش دهند.

استفاده از مواد پروتئینی می تواند توده عضلانی را کاهش دهد. بیماران همچنین باید مایعات بیشتری در بین وعده های غذایی مصرف کنند.

سخن پایانی

همانطور که اشاره شد بیماری های ناشی از لوزالمعده گاهی خاموش بوده و فرد نمی تواند به طور مشخص منبع درد را تشخیص دهد. به یاد داشته باشید هرگونه احساس درد در ناحیه پشت وقسمت فوقانی شکم نمی تواند یک معده درد ساده باشد، بنابراین توصیه می شود در صورت بروز علائم ذکر شده به سرعت به پزشک مراجعه کرده تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

شانزده − ده =