لاپاراسکوپی، نوعی شیوه جراحی است با کمترین میزان تهاجم، که امکان مشاهده و بررسی قسمت های داخلی شکم و لگن را بدون ایجاد برش بر روی پوست، برای جراح امکان پذیر می سازد.

در این روش هیچ گونه برش و بخیه ای بر روی پوست ایجاد نمی شود و تمام پروسه توسط ابزاری به نام لاپاراسکوپ صورت می گیرد، لوله ای باریک و ظریف که دوربین متصل به آن، تصاویر به دست آمده را بر روی صفحه نمایش، نشان می دهد.

از جمله مزایای لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مدت زمان کم بستری بودن در بیمارستان
  • دوره نقاهت بسیار کوتاه
  • درد و خونریزی کمتر بعد از جراحی
  • کمترین میزان اسکار

چه زمانی لاپاراسکوپی توصیه می شود؟

لاپاراسکوپی در تشخیص طیف وسیعی از مشکلات و اختلالات ناحیه شکم و لگن کاربرد دارد. از این روش هم چنین در جراحی هایی مانند برداشتن عضو آسیب دیده و یا برداشت نمونه در بیوپسی نیز استفاده می شود.

لاپاراسکوپی در زمینه های مختلفی کاربرد دارد، از جمله:

• مطالعه و درمان شرایطی که بر روی سیستم تناسلی خانم ها تاثیر می گذارند
  • مطالعه و درمان اختلالات مرتبط با سیستم گوارش
  • مطالعه و درمان اختلالات مربوط به سیستم ادراری
انجام لاپاراسکوپی  نیازمند مهارت بالایی می باشد. دکتر ابوالفضل رخشان جراح عمومی در تهران این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره با دکتر ابوالفضل رخشان  و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

لاپاراسکوپی تشخیصی

این نکته را باید در نظر داشته باشید که امکان تشخیص اختلالات از طریق سایر روش های کم تهاجمی مانند اولتراسوند، سی تی اسکن و MRI وجود دارد، اما با این حال، گاهی تنها راه تشخیص قطعی یک اختلال و مشکل، انجام لاپاراسکوپی می باشد.

امروزه از لاپاراسکوپی در تشخیص شرایط مختلف و بررسی علائم خاص استفاده می شود، از جمله:

• بیماری التهابی لگن. عفونت باکتریایی قسمت فوقانی دستگاه تناسلی مانند رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها
  • اندومتریوز. وجود مخاط رحم (اندومتریوم) خارج از رحم
  • بارداری خارج رحمی
  • کیست های تخمدان
  • فیبروم ها، توده های خوش خیم و غیر سرطانی که در داخل و یا اطراف رحم رشد می کنند
  • ناباروری در خانم ها
  • بیضه نزول کرده. اختلال شایع در کودکان که پسر بچه بدون وجود یکی از بیضه ها و یا هر دو در کیسه بیضه به دنیا می آید
  • آپاندیسیت. تورم آپاندیس همراه با درد شدید
  • دردهای ناگهانی در ناحیه لگن و یا شکم

از لاپاراسکوپی در تشخیص انواع مختلفی از سرطان ها نیز استفاده می شود. بدین صورت که نمونه توسط لاپاراسکوپ، از ناحیه ای که مشکوک به سرطان است، گرفته و جهت بررسی های بیشتر زیر میکروسکوپ، به آزمایشگاه فرستاده می شود. این روش، اصطلاحا بیوپسی نام دارد.

لاپاراسکوپی درمانی

جراحی لاپاراسکوپی، در درمان شرایط مختلف کاربرد دارد. از جمله:

• آپاندیسیت و برداشن آپاندیس، آن هم در مواردی که احتمال ترکیدن آپاندیس بسیار بالاست
  • در آوردن کیسه صفرا و درمان سنگ صفرا
  • برداشن قسمتی از روده در درمان اختلالاتی مانند بیماری کرون و دیورتیکولیت، آن هم زمانی که با توجه به مصرف دارو، تغییری در علائم و حال بیمار مشاهده نشود
  • ترمیم خونریزی از زخم معده
  • انجام جراحی های کاهش وزن
  • در آوردن بخشی و یا تمام ارگان سرطانی مانند تخمدان ها، پروستات، کبد، کولون و مثانه
  • درمان بارداری خارج رحم و در آوردن جنین جهت پیشگیری از بروز آسیب به لوله های فالوپ
  • برداشت فیبروم
  • هیستروکتومی و درآوردن رحم، که معمولا در درمان بیماری التهابی لگن، اندومتریوز و دردهای سیکل قاعدگی توصیه می شود

لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

لاپاراسکوپی، تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، بیمار متوجه روند نخواهد شد و همان روز از بیمارستان مرخص می شود.

اقدامات و آمادگی پیش از انجام لاپاراسکوپی

بسته به نوع لاپاراسکوپی که برای بیمار در نظر گرفته می شود، توصیه می شود فرد شش تا دوازده ساعت پیش از انجام این روش، چیزی نخورد و نیاشامد.

مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین و وارفارین، باید پیش از انجام لاپاراسکوپی قطع شوند، تا از بروز خونریزی حین روش پیشگیری شود.

افرادی سیگاری باید سیگار را کنار بگذارند، چرا که نیکوتین موجود در سیگار، روند بهبود را به تاخیر می اندازد و احتمال بروز عوارضی مانند عفونت را افزایش می دهد.

بسیاری از بیماران، همان روز از بیمارستان مرخص می شوند، گاهی ممکن است بیمار یک روز در بیمارستان بستری بماند.

توصیه می شود فردی بعد از عمل شما را همراهی کند.

رانندگی به مدت حداقل بیست و چهار ساعت ممنوع می باشد.

روند انجام لاپاراسکوپی

جهت انجام لاپاراسکوپی، جراح برش کوچکی به اندازه یک تا یک و نیم سانت در نزدیکی شکم ایجاد می کند. سپس، لوله از طریق برش ایجاد شده و گاز دی اکسید کربن از طریق لوله وارد می شود تا شکم ورم (باد) کند.

متورم شدن شکم، امکان مشاهده بهتر ارگان ها را برای جراح فراهم می کند. سپس، لاپاراسکوپ وارد می شود و تصاویر به دست آمده بر روی صفحه نمایش، نشان داده خواهد شد و پزشک به بررسی هر گونه مشکل و اختلال خواهد پرداخت.

اگر هدف از انجام لاپاراسکوپی، درمان باشد مانند در آوردن آپاندیس، برش های بیشتری در ناحیه شکم ایجاد خواهد شد.

بعد از پایان روش، گاز کربن دی اکسید از شکم خارج و برش ها بخیه زده می شوند و در پایان، پانسمانی بر روی بخیه قرار داده خواهد شد.

در صورتی که هدف از انجام لاپاراسکوپی، تشخیص اختلالی باشد، کل پروسه در حدود نیم تا یک ساعت طول خواهد کشید که البته با توجه به نوع جراحی، این بازه زمانی تغییر می کند.

اقدامات و مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی

بعد از پایان این روش، ممکن است بیمار به دلیل اثر مواد بیهوشی، احساس خوبی نداشته باشد. البته این حالت به سرعت برطرف خواهد شد.

قبل از مرخص شدن از بیمارستان، نحوه مراقبت از زخم ها و زمان مراجعه به پزشک به بیمار اطلاع داده خواهد شد.

تا چند روز بعد از انجام این روش، احساس درد و ناراحتی در نواحی اطراف بخیه ها کاملا طبیعی است و به همین خاطر، داروهای مسکن از سوی پزشک تجویز می شود.

گاهی ممکن است بعد از پایان روش، مقداری گاز در داخل شکم باقی بماند و منجر به بروز درد در شانه ها و یا نفخ شود.

نکته ای که وجود دارد این است که در صورت مشاهده چنین علائمی نگران نباشید، این علائم موقتی بوده و بعد از گذشت چند روز برطرف خواهند شد.

طول دوره نقاهت در هر فردی متفاوت است و به عواملی مانند شرایط جسمانی بیمار و نوع لاپاراسکوپی (درمانی- تشخیصی) بستگی دارد. در صورت انجام لاپاراسکوپی تشخیصی، فرد بعد از پنج روز قادر به انجام کارها و فعالیت های روزانه خود می باشد.

سایر مقالات:

3 × پنج =